Potraviny pri histamínovej intolerancii (3) - Oleje a orechy



Zoznam potravín, ktoré môžete konzumovať ak trpíte histamínovou intoleranciou sa líší podľa toho, z akého zdroju informácie čerpáte. Takmer každá web stránka, či blog má svoj vlastný zoznam, ktorý sa v niečom líší od ostatných. Preto som zozbieral niekoľko najznámejších zoznamov a prísnym filtrom prešli len potraviny, na ktorých sa zhodli všetky mnou používané zdroje. Mal by byť preto čo najfunkčnejší pre väčšinu z vás.






Pomer Omega 6/3 - Na to, aby v tele nevznikali zbytočné zápaly je dôležité držať dobrý pomer Omega 6 ku Omega 3 tukom. Niektoré orechy majú tento pomer horší, iné lepšie. Preto ak máte orechy radi a chcete ich jesť vo väčšom množstve je dobré uprednostniť tie s lepším (nižším) pomerom Omega 6 ku 3. V tomto vychádzajú najlepšie a zároveň vhodné pre histaminikov makadamové, či pekanové orechy.
Vlašské orechy majú tiež dobrý pomer omega tukov, sú ale bohužiaľ obrovským spúšťačom histamínu, preto sú v zozname v červenej kategórii.
Je vhodné dopĺňať denne Omega 3 tuky prijímaním rybieho tuku v tekutej forme, alebo v kapsulách a všímať si hlavne obsah EPA a DHA (ideálne aspoň nad 500 mg EPA a DHA denne).

Fytáty - Orechy a semená obsahujú fytáty (skupina antinutrientov). Ich funkcia je zablokovať výživu obsiahnutú v potravine. Ak teda jeme orechy a semená, napriek tomu že obsahujú prospešné minerály, fytáty bránia nášmu telu ich absorbovať. Preto je vhodné pred konzumáciou namočiť ich na pár hodín do vody, čím sa časť fytátov uvoľní do vody. Tak sa umožní nášmu telu využiť omnoho viac prospešných látok z nich. (Vodu z namáčaných orechov v žiadnom prípade nekonzumovať, ale vyliať.)



Povolené oleje, orechy a semená


Kokosový olej
Olivový olej
Palmový olej
Repkový olej
Olej z čiernej rasce
MCT olej
Bravčová masť
Kokosové orechy
Makadamové orechy
(Omega 6/3 pomer - 6:1)
Pekanové orechy
(Omega 6/3 pomer - 21:1)
Pistácie
(Omega 6/3 pomer - 52:1)
Tekvicové semiačka
(Omega 6/3 pomer - 114:1)
Para orechy
(Omega 6/3 pomer - 378:1)
Ľanové semiačka
(treba pomlieť, najlepšie tesne pred konzumáciou)
Chia semiačka



Oleje, orechy a semená pre občasné použitie v malých dávkach


Slnečnicový olej
Kešu
(Omega 6/3 pomer - 48:1)
Lieskové orechy
(Omega 6/3 pomer - 90:1)
Mandle
(Omega 6/3 pomer - 2010:1)



Nevhodné oleje, orechy a semená


Arašidy
Vlašské orechy
Slnečnicové semiačka





Ďalšie články o histamínovej intolerancii:

Potraviny pri histamínovej intolerancii (1) - Zelenina

Potraviny pri histamínovej intolerancii (2) - Živočíšne produkty

Potraviny pri histamínovej intolerancii (4) - Škroby (Zemiaky, ryža, chlieb, atď..)

Potraviny pri histamínovej intolerancii (5) - Ovocie

Histamínová intolerancia (HIT) - keď vaše trávenie bojuje s jedlom aj s vami